A logisztikában sokat beszélünk eszközökről; targoncákról, állványrendszerekről, ha fejlesztés kerül szóba, akkor automatizálásról. Pedig egy raktár optimális működését a ritkán említett pontos tervezés alapozza meg. Ezért cikkünkben a logisztikai folyamattervezés szerepét, jelentőségét járjuk körül, a témáról Kanyogh Gergővel, a QLM logisztikai folyamattervezési vezetőjével beszélgettünk.
Mit jelent a logisztikai folyamattervezés? Mi a szerepe és célja egy új beruházásnál?
Mi jellemzően az intralogisztikában vagyunk jelen, azaz telephelyen belüli tevékenységek a szakterületünk. Megtervezzük, vagy áttervezzük a logisztikai folyamatokat a beérkezéstől a raktározáson át a kiszállításokkal bezáróan. Minden olyan területet érintünk, ahol a logisztika jelen van, vagy ami ehhez kapcsolódik – áru, ember, gép és folyamat szinergiájával dolgozunk. Itt az áru jellemzően az alapanyag és segédanyag, az ember a raktári dolgozó, a gép lehet például a targonca, vagy raktári szállítópálya és a folyamat pedig ami az egészet mozgásban tartja. Új beruházásnál a célunk egyből jót alkotni, azaz elkerülni a köztes, olykor fölösleges foltozgatásokat, és egy átgondolt, optimális, fenntartható logisztikai megoldást tervezni. Ennek a megtestesülése a tervezések során a vezetői döntéstámogató anyag, majd pedig a rendszerterv, vagy tenderkiírás. Mivel én magam is ültem a másik oldalon, tudom, hogy mik a kiválasztáshoz szükséges anyagok és mire van szükség egy rendszer megrendeléséhez.
Jelenleg mi a legfontosabb trend a logisztikában? Ez hogyan jelenik meg megrendelői oldalon?
Egyértelműen az automatizálás. A legtöbbször azt halljuk, hogy automatizálni szeretnének, s láttak már megoldásokat a piacon, kiállításokon, vagy egyszerűen YouTube-on és azt szeretnék. Amit nem tudnak, hogy ezen megoldások mennyire skálázhatóak, ill. milyen költségvonzatuk van. Számunkra azt fontos feltárni, hogy mi az alapvető motivációja az igénynek, ami leggyakrabban a munkaerőhiány vagy a megnövekedett forgalom kezelése. Volt ügyfelünk, aki konkrétan kérte, hogy az Amazon robotok mintájára szeretne raktárat, mert az nagyon tetszett neki. Mi az ilyen kérésektől nem zárkózunk el, de próbáljuk meggyőzni őt, hogy a preferált megoldás mellett hadd válasszunk be másokat is, hasonlítsuk össze őket, hiszen, ha pl. autót akarok venni, ritkán teszem azt egyetlen tv reklám alapján. S hogy ezt mennyire jól tesszük, talán az mutatja meg leginkább, hogy a preferált megoldások rendszerint még korai tervezési fázisban kiesnek, a költségek okán, vagy mert más bemutatott rendszerek egyszerűen jobb paraméterekkel rendelkeznek. A FATH Components Kft., az ipari fém és műanyag alkatrészek és összekötőelemek gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cég azzal keresett meg minket, hogy van két elképzelésük, amivel a raktárukat lehetne fejleszteni, s nézzük meg melyik volna számukra megfelelő. Az egyik a lift rendszerű, a másik a galériás kivitel volt. Természetesen ezeket is bevettük a vizsgálandók közé, de készültünk több alternatívával is. Végül az új alternatívák közül választottak, figyelembe véve a bemutatott vezetői döntéstámogató anyagot.
A QLM logisztikai folyamattervező csapata milyen tapasztalattal rendelkezik a projektek kapcsán? Hány raktárat terveztek meg az elmúlt 5 évben, és hogyan dolgoznak?
A logisztikai tervezés cégünknél szervezeti szinten 5 éve létezik. Előtte is volt tervezés, csak nem volt külön nevesítve. Ezek számosságának növekedése és az időbeli ráfordítás hozta, hogy legyen ilyen szolgáltatásunk, hiszen a piac igényli. Azóta több 100 cégnél jártunk tervezéssel kapcsolatban, számos alkalommal visszatérő ügyfelekkel dolgozunk Fontos kiemelnem, hogy nem csak raktárakat tervezünk, hiszen a jól kialakított folyamatok, vagy egy testreszabott raktártámogató szoftver akár jobban is növelheti a hatékonyságot, mint csak az eszközállomány. A komplexitás abban mutatkozik meg, hogy rendszerben kell gondolkodnunk, hiszen az eszközök, folyamatok, az infrastruktúra és a kezelt anyagok egymással összefüggenek, szoros kapcsolatban állnak. Az elmélet önmagában nem elegendő, meg is kell valósítani a megtervezett rendszert, amihez szintén komoly tapasztatra van szükség. Szerencsére a QLM-nél minden területről számos tapasztalt szakember érhető el, így van kit megszólítanunk! A Freshfish Kft-nek terveztünk, akik élelmiszeripari fehérje előállítással foglalkoznak. Az ő elvárásuk az volt, hogy a kezdetben manuális raktárat több lépcsőben tegyük automatizálttá. A kihívások ebben egyrészt a szűken behatárolt épület-infrastruktúra, másrészt a logisztikát is érintő technológiai elvárások voltak. Az eredmény viszont egy több lépésben, költséghatékonyanfejleszthető raktár lett, amihez a mérföldkövek során csak hozzáadni kell, azaz nincsenek benne elbontandó, vagy áthelyezendő részek. A végeredménnyel az ügyfél nagyon elégedett volt.
A már megtervezett raktárak kapcsán mi a tapasztalat? A későbbiekben a QLM nyomon követi a megvalósult projekteket?
Szeretjük látni, hogy a megtervezett rendszer megvalósul, hiszen ez a munkánk valódi gyümölcse. Sok partnerünknél nem csak tervezünk, hanem kisebb-nagyobb részben a megvalósításban is részt tudunk venni, így a kivitelező kollégák és az ügyfél részéről is kapunk visszajelzést. Más esetekben újabb tervezői feladatokon keresztül tulajdonképpen a kapcsolat folyamatos, így közvetlenül rálátunk a korábbi projektre. A tervezési feladatok során jellemzően igen jó kontaktus alakul ki. Ilyen például a Daniella Kereskedelmi Kft., villamosipari kis- és nagykereskedő is, akik az általunk szállított szoftver bevezetése után kértek logisztikai tervezést, optimalizációt. Átvilágítottuk a teljes intralogisztikát, és átfogó fejlesztési javaslatokat fogalmaztunk meg, rámutatva olyan területekre is, amik elsőre nem voltak szembetűnők.
A megrendelők milyen téren tapasztalnak hatékonyságnövelést?
Elsősorban arra fókuszálunk, amit az ügyfél eleve megfogalmazott, mint elvárás. Ha egy meglévő funkciót/mutatószámot szeretnénk fejleszteni, akkor az emberi erőforrásigény az egyik legjellemzőbb mutató, amin fejleszteni tudunk. Itt nem arra kell gondolni, hogy ennek hatására elküldik a munkavállalókat, ugyanis az utóbbi években ilyet mi nem tapasztaltunk. Az a jellemzőbb, hogy a következő időszakot már normalizált körülmények között, időben és jó minőségben teljesült rendelésekkel, túlóra nélkül tudják teljesíteni, vagy a várható jelentős kapacitásbővítést is ugyanezzel az állománnyal kezelik le. A várható hatásokat többféle módszerrel is vizsgáljuk, s olykor még az optimista becslést is túlszárnyaljuk. Egy félvezetők fejlesztésével foglalkozó cég raktárában a kalkulációk alapján bemutattuk, hogy a raktárai központosításával legalább 43%-os kiszedési sebesség növekedés várható. Ez a szám az ügyfél hatékony change-management-jének is köszönhetően 59%-os lett. Javaslatunk volt a WMS bevezetése is, ami további 40%-os javulást eredményezhet immáron a teljes raktári folyamatot illetően.
A logisztikai folyamattervezés szükségessége nyilvánvaló az ügyfelek számára, vagy ezen a ponton még szükség van szemléletváltásra?
A megkeresések számából kiindulva azt gondolom, hogy ez immáron nyilvánvaló. Az utóbbi években a termelő nagyvállalatoknál már saját logisztikai mérnök is jellemző, szemben a 10 évvel ezelőtti állapothoz képest, amikor még csak folyamatmérnököket alkalmaztak, egy-két kivételtől eltekintve. Így mi is találkozunk már jól működő, optimalizált rendszerekkel, de az a tapasztalatunk, hogy a külső, szélesebb látókörrel rendelkező logisztikai mérnök még itt is hatékony segítséget tud nyújtani a nagy beruházások, vagy kisebb feladatok mentén is. Éppen ezért hoztunk létre egy új szolgáltatást, amit logisztikai tanácsadásnak nevezünk. Ennek keretein belül az ügyfél saját kollégáival közösen tudunk egy-egy feladaton egymást kiegészítve, hatékonyan dolgozni.
Logisztikai tanácsadás szolgáltatásunkról bővebben is olvashat.
Vegye fel velünk a kapcsolatot; a Kérjen visszahívást űrlapon adja meg adatait és kollégánk keresni fogja Önt!
Comments are closed.