Az intralogisztikában gyakran használnak szállítópályákat. Számos előnyük közül a tervezhető működés csak az egyik; a témáról Kovács Viktort, a QLM ipari automatizálási vezetőjét kérdeztük.
Kezdjük egy sokakat érdeklő kérdéssel: Szállítópálya vagy AGV (Automated Guided Vehicle)?
Valóban sokszor megkapjuk ezt a kérdést, köszönhetően az egyre magasabb fokú automatizálás elterjedésének. Erre a kérdésre inkább visszakérdeznék: milyen a raktárad? mi a feladat? milyenek a folyamataid? van raktárirányítási szoftvered? Csak néhány kérdés, amelyből láthatod, hogy egy megalapozott döntéshez minden esetben részletes felmérés szükséges. Igaz, hogy vannak alapvetések, miszerint az AGV rugalmasabb, személyre szabhatóbb működésű, kisebb helyigényű, vagy a szállítópálya nagyobb szállítási kapacitású, folyamatos működésű – akár 7/24 üzemben -, viszont mindig a feladat, folyamat határozza meg az optimális választást. Sok esetben a megoldás nem más, mint a két rendszer együttes alkalmazása, integrációja.
Melyek a szállítópályák legjellemzőbb felhasználási területei?
Az intralogisztikában a szállítópályák a mai napig fontos elemei az automatizált anyagmozgatásnak. Egy jól megtervezett és az adott feladatra átgondolt funkcionalitással kialakított szállítópálya nagyban hozzájárul egy logisztikai rendszer megbízható és hatékony működéséhez. Fontos kiemelni, hogy nem kizárólag a raktárban használunk szállítópályákat; az üzemek, gyártócsarnokok működésében is elterjedtek, hiszen a különböző alapanyagok útját a késztermékig így lehet hatékonyan megoldani.
Mi határozza meg a szállítópálya kialakítását?
A szállítandó termék nagymértékben meghatározza a pályarendszer kialakítását, teherbírását és felépítését. Amennyiben kisméretű termékekről van szó, ezek szállítását ládás, dobozos rendszerekkel lehet megoldani, így itt görgős vagy hevederes szállítópálya jöhet szóba. Ha a termék súlya meghaladja a 40 kilogrammot, akkor jellemzően raklapon tároljuk, és a raklapok továbbítását kell megoldanunk. Ilyen esetekben görgős és láncos pályákat alkalmazunk. A szállítási intenzitás a másik tényező, amely jelentős hatással bír a költséghatékony üzemeltetésre. A ládás, dobozos terméket 1 m/s sebességgel képesek a szállítópálya-rendszerek továbbítani. A nagyobb súlyú, raklapos termékek esetében ez 0,5 m/s.
Fontos, hogy az alkalmazni kívánt szállítópályarendszernek milyen környezeti viszonyok között kell működnie, ugyanis ez nagy hatással van az egyes komponensek kiválasztására. Nem mindegy, hogy egy szállítópályának normál üzemi körülmények között vagy hűtőházi, fagyasztótéri alkalmazásban, esetleg tisztatéri környezetben kell üzemelnie.
Milyen megoldást érdemes választani?
Akár teljesen új rendszer létesítéséről, akár meglévő szállítópálya rendszer fejlesztéséről beszélünk, a QLM szakemberei különös figyelmet fordítanak a tervezésre és a megfelelő komponensek használatára is. Ennek oka, hogy a szállítópálya rendszerek széles körben alkalmazhatók, de sok szempont mérlegelése szükséges ahhoz, hogy az elvárt feladatra tökéletesen alkalmas rendszert kapjon az ügyfél. Egyedileg gyártott, komplex megoldások is elérhetőek, itt a többszintes szállítópálya rendszereket kiegészítő liftekre, vagy a csomagelosztó központokban használt szingulátorra gondolok.
Van-e olyan iparág, ahol kiemelt szerepe van a szállítópályák használatának?
Különféle iparágakban és változatos üzemi körülmények között használunk szállítópályákat; élelmiszeriparban, gyógyszeriparban, hűtött és hűvös raktárakban és üzemekben. Mivel rugalmasan kiegészíthető, bővíthető rendszerekről beszélünk, lehetőség van arra, hogy az üzem vagy raktár fejlesztésekor a meglévő szállítópálya rendszert is újra tervezzék, kiegészítsék. A szállítópályák fontos elemei a félautomata vagy automata raktáraknak, de tévedés azt gondolni, hogy kizárólag automata raktárakban alkalmazzák őket.
Szállítópálya megoldásainkról bővebben is olvashat.
Vegye fel velünk a kapcsolatot; a kérjen visszahívást űrlapon adja meg adatait és kollégánk keresni fogja Önt!